Kaapstad: 19-07 t/m 21-07 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wilfried Bijl - WaarBenJij.nu Kaapstad: 19-07 t/m 21-07 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wilfried Bijl - WaarBenJij.nu

Kaapstad: 19-07 t/m 21-07

Door: Wilfried Bijl

Blijf op de hoogte en volg Wilfried

20 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

19-07 Rotterdam - Kaapstad
Na een lange voorbereiding was het op 19-07 om 05.00 eindelijk zover: op naar Afrika! Er moest natuurlijk nog een flink stuk gevlogen worden maar met uitzicht op de Alpen, Middellandse zee en Sahara en met goede films als Theory of Everything en Selma vloog de tijd. Na de landing bij het Djoser-bordje de groep ontmoet en met de truck naar het hotel gereden. Meteen na aankomst even een korte wandeling naar de Long Street voor een drankje. Beste plek hiervoor: Irish Pub uiteraard, maar dan Afrikaanser want hier werd meer gedanst.

20-07 Kaapstad
Bij het ontbijt verzameld en met de truck vervolgens vertrokken naar Kaap de Goede Hoop. Na een hoop prachtige uitzichten aangekomen bij Tafelberg National Park. Hier meteen het eerste wild gespot: bavianen, struisvogels, antilopen (en vermoedelijk een walvis (of een grote golf)). Vervolgens begonnen aan een wandeling naar Kaap de Goede Hoop, de historische plek op het meest zuidwestelijke puntje van Afrika, terwijl we ondertussen langzaam begonnen te beseffen dat we toch echt in Afrika waren. Na Kaap de Goede Hoop verder gereden naar Boulders Bay: eerst voor een lunch in de strandtent, vervolgens aan de sterren op het strand: de Afrikaanse pinguïns!

Na dit bezoek terug naar de lodge voor boodschappen en vervolgens etenstijd: diner bij Mama afrika met op het menu: krokodil, steenbok, kudu, snoek en een brownie. Kaapstad zou in veel opzichten ook in Europa kunnen liggen (als je de witte haaien wegdenkt).

21-07 Kaapstad - Knysna
Helaas alweer tijd om te vertrekken uit Kaapstad(eigenlijk veel te vroeg) met nog een laatste blik op een ongedekte Tafelberg. Voor ons stond een lange rit, die alleen kort werd onderbroken door een prachtig in vallei gelegen wijnboerderij waar we 5 verschillende wijnen geproefd hebben, alleen helaas van elke wijn maar 1 lullig bodempje.

Hierna begon de lange rit door schitterende landschappen met alle tijd om ons te verdiepen in de historie van Zuid-Afrika en Nederlandse/Britse invloeden die je overal ziet terugkomen in de taal en in straat- en plaatsnamen. Onderweg begon het steeds harder te regenen (kan dat in Afrika?) maar de 2 olifanten langs de weg lieten zich hierdoor niet afschrikken.

Na 400 kilometer kwamen we in het donker om 18.00 aan in Knysna en was het tijd om voor het eerst de verassend grote tent op te zetten. Extra moeilijk in het donker zonder hulp van de overheid die elke dag 2 uur lang de elektriciteit uitzet in verband met een tekort: TIA (This Is Africa). In een piepklein kamertje hebben we daarom maar met zijn allen gegeten onder kaarslicht en vroeg de tent opgezocht.