Florida - North Carolina 30 juli - 1 augustus - Reisverslag uit Asheville, Verenigde Staten van Wilfried Bijl - WaarBenJij.nu Florida - North Carolina 30 juli - 1 augustus - Reisverslag uit Asheville, Verenigde Staten van Wilfried Bijl - WaarBenJij.nu

Florida - North Carolina 30 juli - 1 augustus

Door: Wilfried

Blijf op de hoogte en volg Wilfried

01 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Asheville

30 juli zou dus zoals gezegd een rustdag geworden en dit is het ook geworden. Lekker uitgeslapen, vervolgens even het hotel uit voor Starbucks en bagels en terug naar het hotel om hier van te genieten. s'Middags met de auto naar het vlakbij gelegen Miami Beach gereden om daar even langs het strand te lopen en vervolgens een terrasje te pakken en 'even een drankje doen'. Alles in USA is groot, dus ook de cocktails. Ik besloot een Bahama Mama te bestellen. Tot mijn grote verbazing stond binnen een paar minuten een emmer vol met rum voor mijn neus. De mix was vrij 'easy on the Bahama, heavy on the Mama'. De rest van de dag kan ik me eigenlijk weinig meer van herinneren, maar veel hebben we niet meer gedaan. 31 juli was het tijd om (voorlopig) afscheid te nemen van Miami, en richting Orlando te rijden. De bestemming: Sea World! We kwamen rond 13.00 aan en dit was precies op tijd om aan te schuiven bij de dolfijnenshow. Voor je het door had sprongen er 10 dolfijnen voor je neus de lucht in, en anders merkte je dat vanzelf wel door je natte kleding. Naast dolfijnen bevatte de show acteurs die met de dolfijnen doken, papegaaien en zelfs een condor. Na deze goede show was het een klein stukje lopen voor meteen de volgende show met nu geen dolfijnen maar orka's: de bekende shows met Shamu de orka. Opvallend aan deze show was dat het begon met een eerbetoon aan alle aanwezige militairen, ik vond het verband met een orkashow wel een beetje ver te zoeken, het was typisch Amerikaans. Maar goed, vervolgens begon de show. Orka's zijn flink groter dan dolfijnen dus hier werd je ook flink natter. Eigenlijk juist een mooie uitkomst met het warme weer. Het was bizar om te zien wat ze deze flinke beesten voor trucjes hebben weten te leren, tot aan zwaaien naar het publiek aan toe. Na deze goede shows konden we het park gaan verkennen. Naast de dolfijnen en orka's is Seaworld een huis voor zeehonden, een ijsbeer, walrussen, beluga's(dwergwalvis), alligators(zijn we niet gaan bekijken, al genoeg gezien), roggen en haaien(waaronder een zandtijgerhaai), pinguins en nog veel meer. Naast alle shows en dieren bevat SeaWorld ook een aantal flinke achtbanen. Dit zijn geen kinderachtige achtbanen, met name de 'Manta' was heftig: hier hang je in alsof je op een motor zit, wat al verwarrend is, vervolgens begint de achtbaan allerlei rare bochten te maken die je maag in elk geval niet helemaal goed kan begrijpen. Het park sluit elke dag om 9.00 PM met een soort finaleshow 'Shamu Rocks'. Qua orka's is de show hetzelfde, maar om de orka's heen gebeurt veel meer en de combinatie van ondergaande zon en rockmuziek maakt de show nog veel indrukwekkender dan de middagshow. De show bouwt op naar een absolute finale. Het zicht tijdens het hoogtepunt: links vuurwerk, midden 4 orka's die de lucht in gaan en rechts een gitarist tijdens een schreeuwende gitaarsolo. Grootser kun je een dag pretpark niet afsluiten! Na de show nog een korte rit naar het motel in de plaats Kissimee, en vervolgens was er een keuze te maken: Of de komende dagen vlakbij Orlando blijven om te shoppen en naar het strand te gaan, of 650 miles rijden naar National Park the Great Smokey Mountains, het drukst bezochte National Park van de USA. Optie 1 klinkt logischer en relaxter maar je raadt het al... het is optie 2 geworden! Op 1 augustus zijn we om 7.00 AM opgestaan en na een fantastisch ontbijt (bacon, ei, pancakes en sausages) de weg opgegaan. Op de TomTom: 650 miles te gaan. Deze route leidde ons vanuit Kissimee naar Orlando, St. Augustine (oudste stad van USA) en Jacksonville naar de staat Georgia. Via Savannah, Georgia reden we naar Columbia, South Carolina, en uiteindelijk kwamen we aan in Asheville, North Carolina. 4 staten op 1 dag! Op deze rit van ongeveer 600 miles zijn we 1 keer aangehouden door een officer (net als 5 jaar geleden durfde ik hem geen occifer te noemen) die onze papieren wilde zien, we hebben 2 keer een flinke regenbui meegemaakt waar je met maximaal 30 mph doorheen reed door het beperkte zicht, we hebben meerdere files doorstaan waaronder eentje vanwege een ongeluk met meerdere auto's langs de baan. Een dag in de auto is zeker niet saai! Tegen het einde van de rit werd het landschap steeds heuvelachtiger en kwamen er al bergen in zicht. Dit was precies ons doel en deze gaan we van dichterbij bekijken vanaf 1 augustus in the Great Smokey Mountains!

• 02 Augustus 2013 - 09:51

Guido:

Is there a officer, problem? :P

Zozo, jullie zitten niet bepaald stil, maar geef jullie geen ongelijk. Zoveel mogelijk zien :D Have fun.

• 06 Augustus 2013 - 15:10

Wilfried Bijl:

Haha dat had ik ook kunnen zeggen :P klopt, we halen alles er uit :) tot snel!