Miami 27-30 juli - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Wilfried Bijl - WaarBenJij.nu Miami 27-30 juli - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Wilfried Bijl - WaarBenJij.nu

Miami 27-30 juli

Door: Wilfried

Blijf op de hoogte en volg Wilfried

30 Juli 2013 | Verenigde Staten, Miami

27 juli: Hoofdstuk 3 van de reis zou dus Miami worden, hadden we inmiddels besloten. Dit zou een reisdag worden: met de SUV van Scranton naar JFK airport in New York en met het vliegtuig van JFK naar Miami International Airport. Op zich dus geen spannende dag. Toch wisten we deze dag op onze manier nog behoorlijk spannend te maken. Ondanks dat we ruim op tijd vertrokken richting New York en ditmaal niet door Manhattan zouden rijden, kwamen we toch in tijdproblemen. Al ruim voor New York begonnen de files, vervolgens kon de TomTom het verhuurbedrijf niet vinden en als resultaat kwamen we slechts een half uur voor vertrek aan, en dit was helaas te laat... kortom vlucht gemist en 2 uur wachten op JFK. Na een prima vlucht kwamen we aan in Miami, en na lang wachten op bagage, treinen en metro's konden we eindelijk gaan lopen naar het hotel. Toen besloot het weer nog even om te slaan en ging het keihard regenen. Geen tijd dus om te genieten van de typische palmbomen en mooie auto's die over de boulevard reden vlakbij het strand. Welcome to Miami! Het hotel B2 had gelukkig voor ons een prachtige kamer op de penthouse klaar staan en daar konden we de bliksemflitsen aanschouwen en eindelijk een beetje bijkomen. 28 juli was echter weer vroeg dag: om 9.00 AM stond er een Chevrolet Cruze voor ons klaar bij Hertz, en nadat we die hadden opgehaald zijn we gaan rijden richting Key West: Het meest zuidelijke puntje van Florida. Zoals in reisgids Lonely Planet stond: 'They shook the United States and all the nuts fell to the bottom'. Kortom: alle freaks verzamelen zich in Key West. Om in Key West te komen rijd je over een snelweg die talloze eilanden aan elkaar verbind. Het was een behoorlijke rit voor slechts een dag maar het bleek alle moeite waard. Eenmaal aangekomen in Key West merkte je al snel dat er een bijzonder, relaxed sfeertje heerst. We zijn meteen een bar ingedoken voor een koud drankje, want in Florida is het behoorlijk heet, zeker in het zuidelijkste puntje. Na een tijdje rondlopen tussen alle shops, bars en de haven zijn we wat gaan eten en toen was het tijd voor de activiteiten. Als eerst: een bezoek aan de lokale dolfijnen! Met een bootje gevuld met twee gidsen en 20 toeristen vaarden we 15 minuten naar open zee, en gelukkig zagen we al snel wat vinnen boven het water uitsteken. Je kunt hier pech mee hebben en helemaal geen dolfijnen tegen komen, zoals we later nog zouden merken. Wij hadden dus geluk en zagen zo'n 10 dolfijnen niet alleen zwemmen, maar ook jagen op lokale vis, het water uitspringen, hun vangst showen aan de toeristen en vlak langs de boot zwemmen. Na deze show vaarden we naar een boei op open zee. Hier krijgen wij onze duikuitrustingen aangereikt en was het tijd om zelf een duikje te nemen. We kregen een koraalrif te zien met vissen in alle kleuren, we zagen hele scholen zich tegoed doen aan het koraal en, zoals we later hoorden, was er zelfs een 2 meter lange haai gesignaleerd (is niet gevaarlijk) maar die heb ik helaas niet gezien. Eenmaal terug op de boot stond er wijn en bier klaar wat kon worden opgedronken op de terugreis bij ondergaande zon. De parkeerboete van 25 dollar die klaar lag bij de Chevrolet namen we voor lief. Nu alleen nog even 4 uur terug rijden naar het hotel in Miami, maar dit was het allemaal waard. 29 juli: je zou zeggen: nu doen ze het even wat rustiger aan. Maar nee hoor! Meteen weer op tijd uit bed, in een Spaans tentje ontbijt halen, Amerikanen ontmoeten die geen Engels spreken (Si! Gracias!), Starbucks erbij en op naar National Park Everglades. Everglades is een gebied dat grotendeels onder water staat, maar zonder open water omdat alles begroeid is. Everglades is beroemd om zijn vele alligators die wij natuurlijk hoopten tegen te komen. Wij hadden namelijk gehoord van andere reizigers dat je behoorlijk dichtbij ze kunt komen. In Shark valley (hier zijn geen sharks te zien en het is ook geen valley) begonnen we met een Airboat ride die ons naar de alligators zou moeten leiden. Ik hoopte natuurlijk op actie a la James Bond in Live and let die, dus van alligator naar alligator springen en speedboot achtervolgingen over water en soms land. Ook al was het leuk om met de noisy Airboat te varen, het hoogtepunt van de 40-minuten rit was een schildpad, geen alligators dus in het wild. Na de Airboat volgde een safari-park met vele alligators achter hekken. Hier konden we zien hoe ze gevoerd werden in alligator shows en zelf een baby-alligator Snappy vasthouden. Erg leuk allemaal maar we hadden er nog geen gezien in het wild. TIjd voor de volgende activiteit, een 2 uur durende tramrit door de Everglades die erg hoog stond aangeschreven. Op de parkeerplaats werd onze wens vervuld: Vlakbij de ingang lag in het water een flinke alligator te zonnen, je kon hier makkelijk op een paar meter vandaan staan. Tijdens de tramrit was het vervolgens de uitdaging om er nog meer te vinden. Halverwege de tramrit stopten we bij een observation tower met uitzicht mijlenver over heel het park. Op de terugweg kwamen we naast alligators nog vele andere dieren tegen: gieren, reigers, schildpadden, slangen etc. Helaas hebben we de Florida panters en de zeekoeien niet gezien. Na deze mooie dag nog even gegeten in de Wendy's. Vervolgens leek het alsof we weer thuis waren: Buiten het hotel stond een man in een shirt van het Nederlands elftal! Het bleek een Braziliaan die fan was geworden toen wij ze versloegen op het WK 2010. Na deze drie dagen was een ding duidelijk: Het is tijd voor vakantie! Dinsdag 30 juli gaan we dus lekker niks doen en (als het weer het toelaat) lekker op strand liggen. Saludos de Miami!!!

• 30 Juli 2013 - 18:01

Kev:

Mooie avonturen! :D En nu was je gracias dus eindelijk eens op z'n plaats wil :p

• 06 Augustus 2013 - 11:31

Jeroen:

Wil, vroeg je je niet af waarom de alligator 'Snappy' heet?