Tanger, Marokko, Afrika 31/07 t/m 01-08 - Reisverslag uit Tanger, Marokko van Wilfried Bijl - WaarBenJij.nu Tanger, Marokko, Afrika 31/07 t/m 01-08 - Reisverslag uit Tanger, Marokko van Wilfried Bijl - WaarBenJij.nu

Tanger, Marokko, Afrika 31/07 t/m 01-08

Door: Wilfried

Blijf op de hoogte en volg Wilfried

01 Augustus 2014 | Marokko, Tanger

Tarifa 31-07
Tarifa ligt vlak naast Gibraltar, en dus tevens boven de Straat van Gibraltar. De straat van Gibraltar is de smalle doorgang tussen Europa en Afrika, Spanje en Marokko, waar de Middellandse zee overgaat in de Atlantische Oceaan. Logischerwijs is dit een hele drukke doorgang: niet alleen als vaarroute, maar tevens als zwemroute! Dolfijnen leven in de Straat, walvissen en orka's passeren hier doorheen in hun trektochten.

Na een rustige ochtend zijn we naar Tarifa gereden en hebben we uit het grote aanbod een tocht geboekt van 3 uur. Na de lunch zijn we naar de boot gelopen, en na een korte instructie hoe we de verschillende dieren kunnen herkennen, startte de boot.

Met een prima plekje op het dek kon de grote zoektocht beginnen. Als je met je vinger een kant op wees, stonden er meteen 5 man om je heen om te vragen wat je gezien had. En op het moment dat we iets zagen wat leek op een spuitende walvis, sprong iedereen op van zijn plek om wat te zien. Maar het bleek inderdaad het spuiten van een walvis te zijn: toen de tocht ongeveer een half uur onderweg was, vaarden we naast een gi-gan-tische Fin Whale, het op een na grootste dier op aarde en met 22 meter langer dan de boot van 19 meter. We zagen alleen de rug van het dier maar het was behoorlijk indrukwekkend. Helaas hebben we er niks meer van gezien.

Toen we ongeveer een uur onderweg waren, zagen we de eerste dolfijnen uit het water springen. Dolfijnen blijven graag om een boot heen zwemmen, en dit besloten we eens beter te gaan bekijken in de kelder van de catamaran. In de kelder zaten namelijk 20 doorzichtige glazen waar de dieren goed te zien zijn als ze dichtbij komen, en we hebben de dolfijnen hier heel dichtbij zien komen. Na ongeveer 1,5 uur nam het aantal dolfijnen af en leek het alsof er een stel orka's recht op de boot afkwamen! Het bleek echter niet te gaan om orka's maar om Pilot Whales, walvissen van een meter of 6. Deze hebben we met de boot een tijdje gevolgd, totdat het tijd was om terug te varen naar Tarifa. Maar het was een enerverende tocht waarin we heel veel wildlife gezien hebben. Na een patatjes bij de lokale shoarmazaak, zijn we teruggereden naar de camping.

Tanger, Marokka, Afrika 01-08
Vanaf Tarifa is het nog maar een steenworp (oké een flinke steenworp dan) afstand tot aan Marokko en dus Afrika. Vanuit Tarifa worden vele cruises aangeboden naar de stad Tanger en wij besloten ons tegen onze natuur in voor een groepscruise in te schrijven, omdat je op deze manier in een paar uur zoveel mogelijk van Marokko kunt zien. Het was vervolgens even wennen om vervolgens op een cruise vol met druk gebarende Marokkanen en luidruchtige Roemenen te zitten, maar gelukkig hadden we uiteindelijk een relaxte groep. De cruise zelf duurt een uur maar het gedoe erom heen veel langer, om het tenslotte om een grensovergang gaat.

Na mijn eerste stappen op het Afrikaanse continent (!) werden we verwelkomd door Rachid, de Marokkaanse gids die ons naar de bus wees, waar we meteen het plekje voorin bemachtigden. Met een full screen view begon de tour door Tanger en er vielen meteen een aantal dingen op:
-de complete chaos in het verkeer (een drukke straat afsluiten om zebrapaden met de hand te schilderen, terwijl iedereen het liefst de zebrapaden vermijdt en dwars de drukke straat oversteekt, met veel getoeter als logisch gevolg)
-de enorme verschillen tussen rijken en armen (talloze zwervers in het centrum, gigantische paleizen van sultans en prinsen net buiten de stad)
-de verschillen tussen man en vrouw(alle vrouwen een hoofddoek, vrouwen niet in elk café toegestaan)
-Nederlanders staan wereldwijd bekend als gierig (aldus Rachid: kijken kijken, niet kopen!)

De bus stopte onder andere bij een standaard toeristen trekpleister waar we graag aan mee deden: een ritje maken op een kameel. Na de bustour werden we bij een plein afgezet, vanwaar we met de groep naar een Marokkaans restaurant liepen, onder leiding van Rachid: Jala jala! (betekent: Go go go!) Dit restaurant was op geen manier vergelijkbaar met de restaurants zoals wij ze kennen: een live-band met Marrokaanse instrumenten, hele krappe zitplekken, vloerbedekking op de grond, kleden aan de muur. Het menu: soep, twee reepjes vlees, couscous, muntthee en baklava.

Na deze unieke lunch liepen we via een paleis naar de markt en hier begon de chaos: Overal om je heen mensen die hun kans grepen en je iets probeerde te verkopen: voetbalshirts, instrumenten, koelkastmagneten, ansichtkaarten enz enz. Afdingen is de sleutel: altijd een kwart roepen. Gemiddeld moest er 5 keer nee gezegd worden voor ze het opgaven. 'Sultan' Rachid leidde ons door de vele smalle gangen langs een paar van zijn vriendjes, waaronder een kledingwinkel met de mooiste sjalen, tulbanden, etc. Na deze chaotische en unieke tour mochten we nog een half uur voor ons zelf rond kijken, al hadden wij wel genoeg van de chaos en zijn ergens koffie gaan drinken.

Het duurde nog zeker 2 uur voor we terug aan land waren in Tarifa, maar we konden terugkijken op een unieke dag waarin we in een paar uur veel kanten van Marokko hadden gezien.

• 03 Augustus 2014 - 12:25

Pa En Ma:

Hallo Wilfried en Maureen,
    Wat geweldig dat jullie echt een walvis hebben gezien. En leuk al die foto's. Ook die van dat aapje. Volgens pa haalt hij het niet vergeleken met Nicky! Veel plezier verder.
    Groetjes pa en ma.